Upptäck Power BI

Med Power BI kan du enkelt ansluta till dina datakällor, visualisera och upptäcka det som är viktigt och även dela resultat till din organisation. Power BI består av ett Windows-skrivbordsprogram som heter Power BI Desktop, en onlinebaserad SaaS-tjänst som kallas Power BI-tjänsten och Power BI-mobilappar för enheter med Windows, iOS och Android.

I denna övning visar vi hur du på ett enkelt och snabbt sätt kan ansluta till en datakälla direkt från Power BI-tjänstens webbplats.

Vi förutsätter att du i första hand använder Power BI-tjänsten för att granska rapporter och instrumentpaneler men kanske har ett behov av att visualisera en Excel-fil och behöver ett snabbt och smidigt sätt att uppnå detta.

Vi kommer importera exempeldata från SharePoint och använda den för att hitta rätt i Power BI-tjänsten.

Steg 1: Lagra din data på SharePoint-portalen

Microsofts produkter för fillagring och fildelning gör det enkelt att lagra, komma åt, samredigera och uppdatera var du än är och dela filer inom och utanför din organisation. Din data finns tillgängligt på en central plats och kan enkelt nås av andra applikationer; tex Microsoft Power BI för vidare analys.

I denna övning använder vi SharePoint för fillagring men det går lika enkelt att spara data på OneDrive.

Första steget är att spara din fil på Microsoft SharePoint. SharePoint når du via din webbläsare och adressen www.office.com. Här har vi laddat upp ”Finance Data.xlsx” filen på vår SharePoint-gruppwebbplatser.

För denna övning använder vi en exempelfil som du själv kan hämta på: https://docs.microsoft.com/en-us/power-bi/sample-financial-download

Steg 2: Få åtkomst till Power BI-tjänsten

Nästa steg är att logga in på Power BI-tjänsten som du når via din webbläsare (app.powerbi.com). Vi vill nu välja en datakälla för hämtning av data. I steg 1 valde vi att spara vår data på SharePoint och därför väljer vi SharePoint som vår datakälla. Klicka på Hämta data för att komma åt filen på SharePoint.

Steg 3: Hämta data från SharePoint

Efter att ha klickat Hämta data kommer du nu att ledas till en ny sida i Power BI-tjänsten för att där du kommer att få ett antal alternativa källor att ansluta till. Eftersom vi vill hämta data från SharePoint väljer vi alternativet: SharePoint – gruppwebbplatser.

Du får nu upp en ruta som frågar efter webbadressen till SharePoint sidan som din fil finns sparad på.

För att hitta filens webbadress, gå tillbaka till SharePoint sidan och klicka på de tre vertikala punkterna och välj Kopiera länk. Klistra in länken i rutan i Power BI och klicka sedan på Anslut. Om du inte lyckas ansluta med denna adress rekommenderar vi att du istället skriver adressen till teamwebbplatsen och listar alla filer och mapp på din SharePoint-teamwebbplats som du har tillgång till.

Du ska nu få upp en ruta som visar SharePoint sidans biblioteket –  välj den aktuella filen och klicka på Anslut för att hämta filen och slutföra anslutningen.

Klicka på importera för att ansluta data till Power BI.

Steg 4: Skapa en rapport i Power BI

Du hittar filen du anslutit från SharePoint under Datauppsättningar i Power BI-tjänsten. Under ÅTGÄRDER klickar du på knappen Skapa rapport för att skapa din rapport med data från din importerade fil.

Du får nu upp en tom rapport. Kolumnerna från din Excel-fil visas i den högra panelen under Fält. Panelen Visualiseringar innehåller alla tillgängliga visualiseringstyper. I panelen Filter visar filtreringar du tillämpat på dina data eller visualisering du skapat

Börja visualisera dina data genom att dra och släppa fält till rapportytan. Vi börjar med att skapa en matristabell – klicka på Matris Visual symbolen i Visualiseringar. Du får nu upp en tom visualisering på rapportytan som nu behöver fyllas med data. Dra fältet Country till rader, Product till kolumner och Sales till värden enligt nedan

Du ska nu se en matris med en summering av Sales per Country och Product.

För att få en tydligare bild av denna data vill vi visualisera denna tabell i form av en graf. Välj symbolen stående stapeldiagram i panelen visualiseringar vilket gör att du får upp tom graf på rapportytan. Dra och släpp Product i Axel, Discount Band i Förklarning och Profit i Värde.

Du kan själv testa att skapa fler graftyper genom att på motsvarande sätt välja andra symboler under visualiseringar och addera data till visualiseringarna.

Steg 5: Skapa en instrumentpanel

En instrumentpanel är ett bra sätt att övervaka din affärsverksamhet och få en snabb översikt över dina viktigaste nyckeltal. Instrumentpanelen är en enda sida och bör därför endast visa höjdpunkterna från din underliggande rapport (eller rapporter). För att skapa din instrumentpanel gör du följande: Hovra över en visualisering för att visa de tillgängliga alternativen. Välj fästikonen för att lägga till en visualisering på en instrumentpanel. Markera alternativet Ny instrumentpanel och ge den ett passande namn. Välj Fäst för att skapa den nya instrumentpanelen på den aktuella arbetsytan

Upprepa det här steget för alla objekt du vill fästa på din instrumentpanel.

Vill du ha mer hjälp?

Just nu erbjuder vi Din organisation en timmes kostnadsfri BI konsultation med en av våra specialister. Kontakta oss här.

Hör gärna av dig till:
Liselott Alnestig
Telefon
070 633 66 35